Sejarah

Sejak tahun 1930, Essex telah menempa laluan dengan memenuhi keperluan dawai magnet dan kabel bagi pasaran automotif, perindustrian, komersial & perumahan, tenaga dan komunikasi.
Hari ini, kami terus mengembangkan portfolio produk kami secara global, dengan inovasi baharu dan pembuatan di seluruh Amerika Utara, Eropah dan Asia. Terima kasih kepada perolehan strategik yang memusat kepada pembangunan dan pengedaran enamel dan wayar, diiringi dengan fokus terhadap peluasan sektor automotif, Essex telah menempatkan dirinya sebagai pemimpin dari segi inovasi dan pembuatan produk wayar magnet.
Essex Ditubuhkan — 1930-an dan 1940-an
Tidak gentar dengan krisis kewangan dan Zaman Meleset, Addison E. Holton, yang pada masa itu merupakan pengarah Anaconda Wire and Cable, menubuhkan sebuah konsortium rakan kongsi—yang dikenali sebagai Essex Wire Corporation—dan memperoleh operasi pemasangan dawai Ford Motor Company. Syarikat tersebut diperbadankan pada 15 Februari 1930 dan menggajikan 700 orang pekerja.
Perubahan dan Pertumbuhan — 1960-an
Pada tahun 1959, Addison Holton meletakkan jawatan sebagai Presiden Essex. Beliau digantikan oleh Walter F. Probst (gambar). Dalam salah satu tindakan awalnya sebagai Presiden, Probst memindahkan ibu pejabat syarikat ke Fort Wayne, iaitu tempat syarikat telah menjalankan pengeluaran selama hampir tiga dekad.
Penggabungan dan Anjakan Pasaran — 1970-an dan 1980-an
Dari 1970 hingga 1974, terdapat banyak perbincangan penggabungan yang tidak dapat direalisasikan tentang pengambilalihan Essex, hinggalah satu daripadanya menjadi kenyataan.
Dalam salah satu tindakan terakhirnya sebagai CEO, O'Malley telah menyelesaikan penggabungan Essex dengan United Aircraft Corporation dari East Hartford, Conn., menjadikan syarikat itu anak syarikat milik penuh.
Peluang Baharu — 1990-an
Awal 90-an ialah tempoh pengiktirafan untuk jenama ini kerana telah menerima penganugerahan Mark of Excellence daripada General Motors serta pensijilan kualiti sedunia ISO 9000 dan QS 9000.
Budaya syarikat bergerak pantas memasuki era komputer, meningkatkan perhatian kepada keseimbangan kerja/hidup pekerja, serta menggalakkan khidmat masyarakat. Syarikat mencari kaedah untuk mengurangkan kos dan meningkatkan kapasiti bagi pertumbuhan masa depan.
Perkembangan Global — 2000-an
Apabila milenium baharu membuka tirai, terdapat pernyataan misi daripada kepimpinan operasi untuk meluaskan jejak syarikat dan menjadi kuasa sejagat yang sebenar.
Untuk memulakan proses itu, Essex memperoleh perniagaan dawai OSP Belden serta sebahagian daripada perniagaan dawai magnet Nexas Amerika Utara.
Pempelbagaian — 2010-an
Essex memperoleh kilang enamel IVA di Changzhou, China untuk membantu inovasi dan pembangunan enamel serta meneruskan evolusi supaya bersifat integrasi menegak.
Pada bulan Mei, Essex Group Inc. memperoleh aset perniagaan dawai belitan Furukawa Electric Co, Ltd (FEC) dan American Furukawa, Inc. (AFI) di Amerika Syarikat.
Satu Era Baharu — 2020-an
Essex Magnet Wire dan Furukawa Electric Co., Ltd., mengumumkan bahawa kedua-dua syarikat telah menyelesaikan usaha sama global yang baharu.
Usaha sama ini direka untuk mewujudkan sebuah syarikat yang menerajui kemajuan teknologi. Ia juga mencipta jenama yang mempunyai kedudukan kepimpinan pasaran di Amerika Utara, Eropah, dan Asia. Ini juga membolehkan syarikat mendapat manfaat daripada sinergi yang penting yang membawa kepada peluasan pasukan jualan dan teknikal global, peningkatan sumber rod & faundri global, dan pasukan inovasi global yang pelbagai, terutamanya untuk pembangunan EV/HEV.
Perlumbaan — 60-an-Kini
Pada tahun 1965, Essex telah menaja Pasukan Perlumbaan Ford yang memberikan peluang kepada jenama untuk menunjukkan pelanggan terbesarnya serta teknologi dawai magnetnya.
Hasilnya ialah perkongsian yang sangat berjaya apabila pasukan itu menduduki tempat keempat dalam litar Kejohanan Perlumbaan Jalan Raya AS. Kereta tersebut, yang lebih dikenali sebagai "Si Naga Ollie," mendapat nama gelarannya kerana kerap menembakkan api daripada pengempang udara bonet.